Wisbits

Wat is M-learning?

‘Every era of technology has, to some extent, formed education in its own image.’ (Sharples et al., 2007)

Technologie bepaalt, of we het nou willen of niet, voor een groot deel wat en hoe we leren. De uitvinding van de boekdrukkunst maakte het bijvoorbeeld mogelijk om op grote schaal informatie over te dragen zonder directe interactie. Opeens kon je dus ook iets leren zonder een wijze leermeester die je alles uitlegde. De laatste jaren zijn we onderdeel van een volgende revolutie die ons leren ingrijpend zal veranderen: Mobile learning. Maar wat is dat eigenlijk?

Mobile learning (M-learning) is een vorm van elektronisch leren (E-learning), die draait om mobiliteit. Het massale gebruik van smartphones maakt M-learning mogelijk. Opeens hoef je niet meer achter je pc te zitten, maar kan je gewoon de computer uit je broekzak gebruiken. Het medium is dus een stuk mobieler geworden.

Deze mobiliteit geldt daardoor naast het device ook voor de lerende zelf. Je hoeft niet meer achter je bureau te zitten, je kan je smartphone er ook even bij pakken als je zit te wachten op je tandarts afspraak of tijdens die dagelijkse 20 minuten in de bus. Daarom wordt M-learning ook wel U-learning genoemd, waarbij U staat voor ubiquitous, oftewel alomtegenwoordig: het kan immers altijd en overal. Daarmee worden de scheidingen tussen verschillende contexten weggenomen; leren stopt niet per se als je de deur van je organisatie of onderwijsomgeving uitloopt. Om die reden noemen sommigen het ook wel S-learning, Seamless-learning. Oude scheidslijnen worden weggenomen door de toegenomen mobiliteit.

Bij een goede aanpak, gaat deze mobiliteit nog verder. Door een toegankelijke manier te scheppen die het makkelijk maakt om M-learnings te ontwikkelen en aan te passen, wordt namelijk ook de inhoud mobiel. Deze mobiliteit van inhoud is iets wat we bij Wisbits cruciaal vinden. Geen afhankelijkheid van een uitgever, of van een ICT’er, maar zelf binnen een handomdraai je kennis kunnen delen. Vrij verkeer van kennis en daarmee autonomie voor de ontwikkelaar en de lerende.

Kortom, M-learning in het algemeen en Wisbits in het bijzonder biedt een aantal prachtige mogelijkheden. Daarbij moeten we waken voor de misvatting dat het al het leren kan vervangen. Een boek is geen vervanging van directe sociale interactie en M-learning is dat evenmin. Maar M-learning zal ons leren veranderen en verrijken, ook op manieren waar we nu nog geen weet van hebben. Er ligt een boeiende tijd voor ons, waarin we al die onbekende mogelijkheden met elkaar kunnen verkennen.

Heb je vragen of opmerkingen over deze blog? Laat het ons weten!

Interessante bron:
Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2007) A Theory of Learning for the Mobile Age. In R. Andrews and C. Haythornthwaite (eds.)The Sage Handbook of Elearning Research. London: Sage, pp. 221-247.

Scroll naar boven